Inför Hässelby SK IBK- Telge IBS: Matchens profil
2016-10-06 23:36
#22 Matias Karkulahti, back (C)
Efter en trevande inledning på säsongen så återfinns herrlaget på en åttonde plats i en haltande tabell. Förra helgen blev det förlust mot Balrog och den här veckan är det Hässelby som står för motståndet på bortaplan. Hässelby som är ännu en nykomling i serien som inför i år anslöt från Division 1 Östra Svealand. Inför den här matchen så bestämde vi oss för att lyssna med lagets kapten och popcorn-kung, #22 Matias Karkulahti och höra om hans tankar inför matchen och lite annat.
Namn: Matias Karkulahti
Nummer: 22
Ålder: 23
Position: Back
Tidigare klubbar: Salems IF
Antal matcher i A-laget: 111
Antal poäng i A-laget: 60

Tjena Kerki! Det blev förlust hemma mot Balrog senast vilket gör att vi efter tre matcher står på tre poäng. Tankar kring den matchen och inledningen i sin helhet?
- Mot Balrog gör vi två alldeles för dåliga perioder innan vi höjer oss i tredje men tyvärr så räcker det inte till tre poäng. Inledningen i sin helhet har varit sådär vi gjorde en riktigt bra bortamatch mot Älvsjö men har varit alltför svaga på hemmaplan. Känns som vi måste bli jämnare och hitta en högre lägstanivå.

Hemmaspelet har verkligen varit svagt i inledningen, vad tror du det beror på?
- Tror inte det beror på nåt speciellt känns mest som att det varit slumpen som gjort att förlusterna kommit på hemmaplan. I första matchen var det lite premiärnerver och vi drällde mycket med bollen vilket inte håller på den här nivån om man ska vinna matcher.

Nu på fredag möter vi Hässelby, ett lag som vi stötte på senaste gången för tre år sedan och som är nykomlingar i serien. Vad vet du om dem och vad tror du om matchen?
- Vet egentligen inte så mycket om dem. Det enda jag sett är att de torskat sina inledande tre matcher. Men det kommer garanterat bli en tuff match och vi ska verkligen inte underskatta dem på grund av inledningen. Vi måste åka dit med samma inställning som mot Älvsjö, då har vi en bra chans att få med oss tre poäng hem. Sen är det alltid lite knepigt med fredagsmatcher men vi ska se till att tagga till ordentligt.

Du är sedan några år tillbaka kapten i A-laget. Vad försöker du bidra med som kapten och varför tror du att just du fick ta på dig den rollen?
- Tror att jag besitter bra ledaregenskaper och att det är därför jag fick bli kapten. Försöker som kapten att alltid peppa laget lite extra så att alla är taggade under matcher och träning. Sen har jag också ansvar över uppvärmningen och förberedelserna inför matcher vilket gör att jag lägger mycket fokus på att se till att alla är väl förberedda när matchen drar igång.

Du är också en av de spelare som varit i laget väldigt länge och passerade som sjätte spelare genom tiderna 100 seriematcher för A-laget förra säsongen. I en tid då många spelare byter klubbar ganska ofta är detta ganska ovanligt, varför har det blivit Telge för dig genom åren?
- Har alltid känt mig hemma i Telge. Har haft en stor del av min umgängeskrets i laget och alltid känt mig väl bemött i föreningen vilket har underlättat. Sen så är det kul med den satsningen som föreningen drog igång framförallt inför förra året som känns inspirerande. Våran nya fina hall gör också att det känns extra roligt och det skulle vara extra roligt om flera kom och kollade på matcherna.

Om du skulle ta och beskriva dig själv som spelare, vad skulle du säga är dina starka respektive svaga sidor?
- Min starkaste sida som spelare är nog min vinnarskalle och inställning som gör att jag aldrig slutar kämpa. Sen tycker jag att jag är ganska mångsidig som spelare vilket gör att det kanske inte är något annat som sticker ut jättemycket. En svag sida som jag har är nog att hålla humöret i schack emellanåt så det inte rinner över. Skulle också vilja bidra mer i det offensiva spelet och synas mer i poängprotokollet.

Då ska vi avsluta med frågan som Mackan skickade vidare förra veckan. Han var inne på att du är en riktig stjärna i köket och vill därför veta vad din paradrätt är?
- Då skulle jag säga att potatisklyftor med en köttbit ju är en hit. Sen kan man unna sig något gott att dricka till det om det är rätt dag så att säga.

Då tackar vi kapten Kerki för den här pratstunden och hoppas att så många som möjligt tar sig till Hässelbyhallen på Fredag 7/10 kl 19:30 för att se herrlaget möta Hässelby Sk IBK. Vi ska också passa på att påminna om att vårat H4-lag har sin hemmapremiär på Söndag 9/10. Ett lag fyllt med talangfulla juniorer men även en del gamla profiler redo för comeback. Matchstart för den matchen sker kl 13:30 på Söndag i Västergård Arena och det är Torshälla U som står för motståndet.