Referat: Telge IBS - Linköping FBC
Inför Telge IBS - Linköping FBC: Matchens profil
2018-11-07 18:45
Ännu en veckomatch för herrlaget och den här gången är det tabellsjuan Linköping FBC som besöker Västergård Arena. Linköping har för närvarande spelat in 6 poäng och är bara 2 poäng bakom herrlaget. Det brukar bli jämna matcher mot Linköping och blir säkert det även den här gången förra säsongen slutade med varsin uddamålsseger. Den här matchens profil är ännu en jubilar som nyligen passerade 200 seriematcher i herrlaget vilket han är ensam om i föreningens historia, #17 Andreas Fränzel.
Namn: Andreas Fränzel
Nummer: 17
Position: Back
Tidigare klubbar: Hölö-Mörkö IF, Telge SIBK
Matcher i A-laget: 202
Mål i A-laget: 49
Assist i A-laget: 60
Poäng i A-laget: 109
Utvisningsminuter i A-laget: 176

Först får vi gratulera till över 200 matcher i Telges herrlag och en komfortabel seger med 13-1 mot Hammarby IF IBF, det måste kännas bra?
- Tack! Det har blivit en del matcher genom åren och skönt med den storseger förra veckan mot Hammarby.

Seger alltså mot nykomlingen Hammarby förra veckan med 13-1, vad har vi att säga om matchen?
- Jag tycker det kändes bra mot Hammarby, vi tar tag i matchen direkt från start och stressar dem till att göra enkla misstag som vi straffar dem på. Tyckte Hammarby var förvånansvärt bleka men en bra insats från oss och härligt att äntligen ta en trepoängare igen efter några oavgjorda och förluster.

Hur ser du på årets trupp jämfört med de tidigare säsonger du varit med i, att ha gått från att vara ett ganska trubbigt div.2 lag till att vara ett starkt div.1 lag, sen vem har imponerat mest på dig hittills, nyförvärven inför i år, lagets chans att nå playoff osv.?
- Vi har gjort en häftig resa från att vara som sagt ett ganska trubbigt Division 2 lag och det har tagit många år att nå dit där vi är idag. Svårt att jämföra det här laget med tidiga upplagor som harvade runt i Division 2 men är nog den Division 1-upplaga med störst kapacitet som jag sett sen. Tycker vi har kapacitet att nå kvalet den här säsongen men för att nå dit gäller det att vara noggranna i det vi gör både på träning och match och inte slarva för då kommer det bli tufft. Vi har fått in några duktiga unga spelare i år som ser väldigt spännande ut och det är väl omöjligt att inte imponeras över #11 Filip Rönnkvist start på säsongen.

200 matcher har de blivit, men statistik säger att du även sitter på en stor hög med utvisningsminuter, även om många av dem är sen de tidiga säsongerna, kommentar?
- Många av de utvisningarna är från tidigare säsonger då jag ständigt pratade med domarna. En ganska lönlös taktik som du sällan tjänar någonting på vilket jag inte hade lärt mig då. Har väl lärt mig med åren att hålla käften helt enkelt vissa gånger och det har lett till mindre minuter på botbänken. Nuförtiden är det mest några enskilda slagutvisningar som dyker upp lite här och var.

Har man gjort så pass många matcher så måste ändå det passerat en hel del spelare genom åren, hur ser Telge All-star team ut enligt dig över tre formationer & två målvakter?
Målvakter: Robin Holmberg, Philip Gustafsson
-Två målvakter som varit väldigt viktiga för laget både på planen och i omkldäningsrummet.

1:a femman: Kim Callin, Carl Vingnäs, Karl Hedengren, Oliver Söderman, Matias Karkulahti
- Alla i den här kedjan har varit i klubben många år och varit väldigt viktiga för laget under olika perioder. Tror även fyra av dem varit lagkaptener under perioder så finns mycket ledarskap i den här kedjan.
2:a femman: Måns Ahlberg, Morgan Ahlberg, Jakob Leek, Johan Talvio, David Larsen
- Luktar lite checking-line över den här kedjan. Alla här har också varit med i massa år och gjort stora avtryck i A-laget. Mycket utvisningsminuter i den här kedjan.

3:e femman: Magnus Söderqvist, Daniel Hernandez, Nicklas Gustafsson, Tobias Gustafsson, Alexander Lundström
- Mange och Alex som varit i klubben i massa år får sällskap av Daniel Hernandez och Nicklas Gustafsson som haft fina innebandykarriärer efter sin tid i Telge och även var väldigt bra när de spelade i laget. En gång i tiden hade vi också en av världens bästa spelare i föreningen i form av Tobias Gustafsson, han gjorde inte så många matcher i laget men ska man ta ut ett All-Star lag så är det väl omöjligt att inte nämna honom.

Då återstår frågan från Alexander Lundström, (som han ursäktar sig med pga idétorka), om du fick vara en seriefigur, vem skulle de då vara och utförlig motivation varför?
- Oj vilken fråga. Har faktiskt ingen aning, jag får återkomma med svar på den frågan.

Då sätter vi punkt för den här intervjun och hoppas få se så många som möjligt på plats i Västergård Arena på Onsdag 7/11 kl 19:30 då herrlaget tar emot Linköping FBC i Division 1 Mellersta Sveland.