Inför Telge IBS - Värmdö IF: Matchens profil
2016-11-18 18:55
#21 Robin Berglund, Forward

En dålig andraperiod ledde till en tung förlust på bortaplan mot FBI Tullinge med 4-8. Nu väntar det här kalenderårets sista hemmamatch och det är Värmdö IF som står för motståndet på Söndag 20/11 kl 15:00. I den extremt jämna serien där det endast skiljer tre poäng mellan plats nio och plats fyra i tabellen så återfinns vi på plats sex och Värmdö IF på plats sju. Det är alltså återigen viktiga poäng på spel och en jämn match att vänta. Inför den här matchen kollar vi läget i laget med #21 Robin Berglund och lyssnar på vad han har att säga om den kommande matchen och en del annat.

Namn: Robin Berglund

Nummer: 21

Ålder: 24

Position: Forward

Tidigare klubbar: Järna SK, ONYX IBK, IFK Gnesta, Telge SIBK

Matcher i A-laget: 40

Poäng i A-laget: 50

Tjena Berglund! Det blev en tung förlust förra helgen mot FBI Tullinge med 4-8 efter en match som vi i princip förlorar på grund av en dålig andra period, tankar kring matchen och våran insats?

- Vi börjar matchen tryggt och tar en tidig ledning så då kändes det stabilt. Hela förstaperioden var väldigt jämn och lite av ett ställningskrig och tyvärr släpper vi en två ganska billiga mål mot slutet av perioden. Sedan så rasar vi ihop fullständigt i andra och släpper in ett helt gäng billiga mål. Vi kommer sedan igång i tredje men lite försent för att verkligen kunna press Tullinge. Kort sagt ingen höjdarmatch utan vi får ta revansch på hemmaplan.

Nu i helgen väntar Värmdö IF som vi ställts mot flertalet gånger, vad vet du om dem och vad tror du om matchen?

- Eftersom vi mött dem flera gånger så borde man ha bra koll på dem men vet inte så mycket om dem. De är ett bra lag med en vass avslutare i form av Kim Johansson som vi måste hålla kolla på. Men spelar vi kompakt och ligger rätt i banan och kan straffa dem på snabba kontringar så ska vi kunna vinna matchen. Vågar mig på ett tips och säger att vi vinner med 7-4 och att #29 Pelle Hansson stänger matchen i öppen kasse.

Under matchen mot Värmdö IF så avslutar vi också mustaschkampen kampanjen som vi kört i laget med lite olika aktiviteter, hur går det med den egna mustaschen och vem i laget tycker du har lyckats bra med sin mustasch?

- Jag kör ju på helskägget så mustaschen är väl sådär vilket man fått en del skit för från övriga i laget. Men ska överväga att lösa det till matchen på Söndag men jag lovar inget. Tycker har jobbat fram en fin mustasch som gör han väldigt lik en person som det kanske inte passar att nämna i det här sammanhanget.

Någon spelare som du tycker imponerat på träningarna i veckan eller under säsongsinledningen som du vill passa på att lyfta fram inför matchen i helgen mot Värmdö IF?

- Jag tycker att #9 David Larsen sett vass ut på träningarna i veckan. Stänkt dit många bollar framåt och även lugnat sig lite med slagen i försvarsspelet.

Om du skulle beskriva dig själv som spelare då vilka skulle du söga är dina starka respektive svaga sidor?

- Är en snabba och teknisk spelare som kan slå en och annan digitalare emellanåt. Det skulle jag säga är mina starka sidor sedan så kan skottet utvecklas även om backhand knacken är bra. Skulle nog också säga att jag skulle behöva få bättre kyla med bollen och lära mig att täcka bollen på ett bättre sätt.

Du har hittills i år spelat mest i en kedja med lagets åldermän #5 Kim Callin och #11 Thomas Prim, hur tycker du att det har fungerat?

- Ålderskillnaden gör ju att man nästan blir lite lillgammal själv och det är kul att få springa för tre personer när gubbarna inte orkar. Skämt åsido har det fungerat bra och de har både hållit hög nivå när det gäller poängproduktionen.

De senaste veckorna har vi bett spelarna ta ut sina drömkedjor från sina år i Telge SIBK. Du har betydligt färre säsonger i klibben än de två tidigare men är ändå inne på din tredje säsong i klubben så det är en del spelare som kommit och gått. Hur skulle då din drömkedja se ut om du fick välja fritt från åren i Telge?

- Målvakt: Matte Weilow (A-laget) - Gjorde några felfria inhopp på bänken i herrlaget förra året och har en bra karisma som ger honom den här platsen.

Back: Rasmus Walfridsson (A-laget) - Bra kille  både på och utanför plan som alltid levererade både på plan och på berget.

Back: Oliver Söderman (A-laget) - Bra skott men framförallt en bra rygg som gör att han förtjänar en plats i den här kedjan.

Forward: Thomas Prim (A-laget) - Rolig trots sin ålder och även en bra poänggörare trots sin ålder.

Center: ? - Kommer inte på något bra namn här man vill ju inte ha med Rasmus "Banken" Andersson i en sån här kedja som skulle kunna vara et alternativ. Men i så fall får det bli fyra gubbar och boxplay istället.

Forward: Joel Mild (A-laget) - Bra backhand knack och en vass spelfördelare som måste in här.

Då har vi bara frågan som #90 Magnus Söderqvist skickade vidare från förra veckan kvar. Han undrar då hur det känns att krogen på Torekällberget brunnit ner?

- Det var ju mitt vattenhål på lediga helger så jag är djup ärrad. De lediga Lördagarna är inte vad de en gång varit men samtidigt kanske det också är en positiv sak för plånboken och ens karaktär. Men det känns ändå förj*vligt.

Då tackar vi #21 Robin Berglund för den här pratstunden och välkomnar er till Västergård Arena på Söndag 20/11 kl 15:00 för att se herrlaget ta emot Värmdö IF. Det kommer under matchen ske en del aktiviteter till förmån för mustaschkampen så passa på och besök Västergård Arena. Efter herrlagets match spelar vårat H4-lag seriematch mot ONYX IBS U kl 17:30 på samma plats så det är en fullspäckad innebandydag som väntar.