Inför Värmdö IF - Telge IBS: Matchens profil
2017-02-24 06:00
Marcus "Nisse" Andersson, lagledare/speaker/media
Förlusten i senaste omgången mot FBI Tullinge med 8-9 innebär att alla chanser att nå kvalspelet är borta. Matchen mot FBI Tullinge var en jämn tillställning som vi tyvärr förlorar efter en slutforcering som nästan räcker hela vägen. Trots att kvalplatsen är förlorad så finns det ändå placeringar i tabellen att kriga om när herrlaget i helgen åker till Värmdö för att möta Värmdö IF på Lördag 25/2 kl 14:30 i Värmdö Sporthall. Inför matchen så pratade vi med en av våra lagledare och speakern på herrlagets matcher Marcus "Nisse" Andersson.
Namn: Marcus Andersson
Ålder: 26
Position: Lagledare
Säsonger med A-laget: Första som officiell ledare men har haft en del inofficiella roller tidigare och spelat i A-laget för ganska många år sen
Matcher i A-laget: 25
Poäng i A-laget: 6

Tjena Nisse! Du var inte på plats i senaste matchen på grund av jobb och fick lämna över micken till Petrus Lundström som skötte sig med bravur, har du hunnit se något av matchen i efterhand och i så fall vad är dina intryck av den?
- Såg målen i efterhand så har inte sett så mycket men målen såg bra ut och det känns som att vi gör en bra match. Kul att Petrus gör det bra och skötte sig exemplariskt men räkna med att jag är tillbaka i sista hemmamatchen.

Nu i helgen väntar Värmdö IF som återfinns på en fjärdeplats i tabellen, tankar inför den matchen?
- Det känns som en rolig match där kan vi kan sätta lite käppar i hjulet för Värmdös kvalchanser och ge Huddinge en ärlig chans inför den sista omgången. Värmdö är ett bra lag så det kommer bli en tuff match men sist på hemmaplan så hade vi dem ända tills de kom tillbaka precis i slutet av matchen. Ett av de lagen i serien som kämpar in i det sista och aldrig ger upp.

Någon som du tycker har imponerat lite extra under säsongen som du vill lyfta fram?
- Jag tycker att vår kapten #22 Matias Karkulhati har gjort det bra, han är lite lik mig i spelstilen grisar mycket och svagheten hos oss båda sitter i skottet. #45 Lukas Svensson har också imponerat sedan han kom in nu på slutet och har klarat övergången till Division 1 spel utmärkt.

Kan du berätta lite om din roll som lagledare i laget och vad det innebär?
- Gör lite allt möjligt men jobbar framförallt med matcharrangemanget på både Dam och Herr laget tillsammans med andra ledare. Sitter som speaker när det finns möjlighet och har även försökt få igång mediebiten med hemsidan och sociala medier. Just mediebiten har vi dragit igång under den här säsongen men finns en del kvar att jobba på.

Du spelar också själv i vårat H4-lag där vi kan se att du på 10 matcher gjort 4 poäng och suttit 27 minuter i utvisningsbåset. Det är ganska mycket utvisningar men inte så mycket poäng hur kommer det sig?
- Man börjar väl bli lite avdankad som spelare och många av utvisningarna beror på att man får ta till lite tjuvknep när farten inte räcker till längre. Städar också ganska hårt framför det egna målet vilket ibland kan göra att man åker på en del utvisningar. Dessutom så är tio minuter av de där minuterna en protokollmiss. För lagets del så har det varit lite upp och ner vilket kan bero på att de äldre i laget inte tränar någonting tillsammans. Vi dammade inför säsongen av en hel del gamla profiler och kryddat med en del talangfulla juniorer så det finns potential.

Du har gjort 25 matcher i A-laget också och gjort 6 poäng men det var några år sen under perioden i Division 2 vad minns du från den tiden?
- Man var en så kallad subersub och hade en väldigt hög effektivitet med tanke på speltiden. Stå framför mål och skyffla in bollar var lite av ens specialitet men diverse knäproblem ställde till det lite mot slutet.

Vi måste reda ut det här med ditt smeknamn "Nisse" som en del säkert kan finna lite udda med tanke på ditt eget namn, var kommer detta smeknamn ifrån?
- Det uppkom i somras på golfbanan då jag och #8 Marcus Lundberg gick i samma boll och den som skulle föra protokollet blev förvirrad över att det var två Marcus i samma boll. På grund av det långa håret som jag tidigare hade och att jag håller på AIK tyckte vissa att jag var lik AIK:s lagkapten i fotboll Nisse Johansson och därför blev det Nisse vilket verkar ha satt sig ordentligt.

Nu när vi har rett ut det här med smeknamnet så ska vi avsluta med en fråga som #27 Fredrik Holm har skickat vidare från intervjun inför Farsta-matchen för två veckor sedan. Då undrar han om du har några dolda talanger som många inte känner till?
- Den är glasklar och måste erkänna att jag kan texten på oskönt många schlager-hits som jag gärna delar med mig av, vilket kanske inte alltid är uppskattat, haha.
Vilken är favoritlåten då?
- Den är lika glasklar som föregående fråga det är Magnus Carlssons "Möt mig i gamla stan" från 2015.

Då tackar vi våran lagledare Marcus "Nisse" Andersson för den här pratstunden och hoppas på att få se så många som möjligt på plats i Värmdö Sporthall på Lördag 25/2 kl 14:30 då herrlaget möter Värmdö IF i den näst sista omgången av Division 1 Mellersta Svealand.