Intervju med herrlagets nya huvudtränare Dennis Ericsson!
2017-07-30 12:00
Dennis Ericsson, Huvudtränare

Nu när herrlaget är redo att dra igång med säsongsupptakten inför kommande säsong så är det dags för lite uppdateringar även här på hemsidan. Under denna första helg så har diverse fyspass avklarats och veckan efter väntar träningar och två träningsmatcher. För ett dags sen gjorde vi intervjuer med våra nya tränare för att lära känna dem bättre och för att få deras syn på laget så här långt samt deras syn på den kommande säsongen.

Först ut här på hemsidan blir lagets nya huvudtränare Dennis Ericsson. Klicka på länken nedan för att läsa hela intervjun med honom.

Namn: Dennis Ericsson

Position: Huvudtränare

Tidigare klubbar som tränare: Balrog B/S IK, Huddinge IK, Stockholms Stadslag, Nykvarns IF m.fl.

Tjena Dennis och välkommen till Telge SIBK! Tänkte inleda den här intervjun med att fråga om lite saker utanför planen. Vem är Dennis Ericsson utanför planen var bor du och vad jobbar du med?

- Jag bor i Rönninge med min sportintresserade familj och jobbar till vardags på 100% Proffs där jag arbetar med lager och logistik. Blir enligt min familj rastlös och jobbig när jag har semester fast jag själv ser mig som en avslappnad soldyrkare som gärna kollar på något sportevenemang eller äter en god middag med några sköna polare.

Om vi går över till innebandyn då, hur ser din bakgrund ut inom innebandyn?

- Inledde min innebandykarriär 1995 då jag var med och startade upp en förening för några ungdomar i Salem. Efter några ganska lyckosamma år i seriesystemet så värvades jag år 2000 till Balrog för att bygga upp deras juniorverksamhet. Mellan åren 2003-2005 så tillhörde jag ledarstaben kring Balrogs elitserielag där jag var assisterande tränare åt Mika Packalén och fick vara med om att inbringa flertalet fina medaljer av fina valörer med ett SM-guld som höjdpunkt. 2005 fick jag även äran att leda Stockholms Distrikslag i P17-sm vilket slutade med ett SM-guld. Därefter har jag varit verksam på olika nivåer inom både herr- och damlagsidrott fram tills idag.

Vad fick dig att hoppa på jobbet som huvudtränare i Telge IBS?

- Det viktigaste för mig när jag väljer tränaruppdrag är att magkänslan är rätt. Jag har fått erbjudanden som sträcker sig ända från SSL till lägre serier men efter att jag träffat de sportansvariga i Telge så var beslutet rätt enkelt att kliva på den här resan som föreningen vill göra. Telge känns som en förening som vill framåt och det känns som att man från ledningshåll har en tanke med det man gör. Beslutet underlättades också utav att jag visste att Johan skulle bli assisterande tränare.

Vilket är ditt intryck så här långt av laget nu när du fått köra lite träningar och lärt känna spelargruppen?

- Helhetsintrycket av laget är positivt. Det tycks vara en homogen grupp med många sköna individer som gärna bjuder på sig själva. Detta är väldigt viktigt i ett lag så att alla känner sig trygga med varandra och tillåts vara sig själva.

Hur har försäsongen fungerat så här långt fram till sommaruppehållet? Och hur kommer fortsättningen se ut efter sommaren för att förbereda laget inför seriepremiären?

- Innan sommaren har vi jobbat ganska hårt med lagets fysik och har sedan jag klev på det här jobbet kört 5 pass i veckan vilket laget inte verkar ha varit riktigt vana vid. Med tanke på lagets tidigare placeringar och föreningens högra målsättningar samt den typ av innebandy som vi vill spela har det känts nödvändigt att vrida upp den fysiska biten. Men tycker vi har fått ett bra gensvar på den ökade träningsdosen då både Johan och jag har varit positivt överraskade över antalet spelare som varit på varje träning. Nu har spelarna tränat på egen hand under några veckor och drar den här helgen igång med fystester där vi får se vilka som skött sommarträningen. Därefter kommer vi gnugga på med 3 pass innebandy i veckan och många träningsmatcher fram till seriepremiären. Eftersom både jag och Johan är nya med laget så vill vi spela så mycket matcher som möjligt för att kunna utveckla spelarna på bästa sättet och få en bra blick över vad de har för färdigheter.

Vilken typ av innebandy kan vi förvänta oss av laget när serien drar igång i September?

- Innebandyn man kommer kunna förvänta sig att få se är ett fysiskt,offensivt och strukturerat försvarspel med många sköna spelvändningar. Det ska vara svårt för motståndarna att läsa av oss. Våra spelare kommer att få vara delaktiga i utvecklingen av uppspelsfasen på ett konstruktivt och positivt sätt. Av mig som tränare kommer man få tydlighet i sina roller som spelare, en utveckling av varje individ och tillsammans som ett lag. Jag kommer också bidra med en aktiv och aggressiv matchcoachning med mycket direktiv under matchens gång. Under match kommer jag försöka ge spelarna utrymme att våga göra det oväntade.

Hur bra koll har ni på serien som laget kommer att spela i nästa säsong? Konkurensen från övriga lag och vilken målsättningen är nästa säsong för det egna laget?

- Att sätta sig in i resten av serien har än så länge varit sekundärt för Johan och mig. Det viktigaste för oss har varit att lära känna spelarna och låta dem lära känna oss. Men trots det så har vi relativt bra koll på lagen kring Stockholm och det ska därför bli extra kul att få komma iväg på lite utflykter och möta lag från lite andra ställen i Sverige. Målsättningen är glasklar och sattes tillsammans med spelarna i laget. Det är plats 1-4 som gäller och när vi är där, sätter vi upp nya mål!

Då tackar vi Dennis för den här pratstunden och väntar med spänd förväntan på att matchandet ska komma igång för att få se vad laget kommer att bjuda på nästa säsong. Intervjun med assisterande tränare Johan Löf följer inom kort.