Inför herrlagets säsongstart! Innebandyoraklet Staffan Gustafsson tippar serien!
2017-09-15 13:00
Herrlagets säsongstart närmar sig och är nu cirka en vecka bort. Förra säsongen bjöd vi på en intervju med en spelare i laget inför varje match men den här säsongen gör vi lite annorlunda. Inför varje match kommer ni istället kunna läsa en krönika skriven av Staffan Gustafsson som följer laget på nära hand och varit med inom innebandyn länge där han delar med sig av sina tankar om omgången och tippar resultaten. Inför säsongstart så bad vi honom sätta ihop ett tips om hur serien kommer att sluta och få hans syn på hur lagen förberett sig inför säsongstarten. För att läsa detta klicka på nyheten.

Ger mig in på ett tidigt tips på utgången av stentuffa division 1 Mellersta Svealand. Nån måste ju sticka fram ”näbben” och göra det så varför inte jag. Syftet är såklart att väcka intresse runt våran stekheta serie. Sitter ju inte inne på all kunskap runt lagen utan baserar ”liren” på vad lagen presterade ifjol,vad lagen presenterat på sina hemsidor och så vidare.

Hoppas såklart på mothugg och heta tips.

En serie som i år ser lite annorlunda ut geografiskt med 2 nya lag från Småland i form av Jönköping U och Hovslätts IK,och Solfjäderstaden från Östergötland. En fråga som väcks är om spelarmaterialet i Småland och Jönköping räcker till för alla lag i SSL, Allsvenskan och ett lag i division 1. Därtill kan man se stora rörelser på spelare i Stockholm.

Börjar tabellen nerifrån med vad jag tror:

12. Hovslätts IK: En talangfabrik som gjort en resa genom tabellerna och 2 sejourer i division1,nosade på kval upp ifjol. Har tappat alla lirare som producerade ifjol,100 mål av 157 och fyller på med ungt. Vore såklart grymt kul om de räcker till högre placeringar (framgångsrika i JAS o ungdoms SM).Borde dock bli tufft!

11. Jönköping IBK U: Här baserar jag tipset på just det jag tidigare nämnde, om material finns i Jönköping för spel i SSL, Allsvenskan och division 1 är jag den första att lyfta på hatten.

10. Huddinge IBS: Ett lag som vi hade lätt för ifjol och som tycks tappa en hel del kvalité i år.

9. Balrog B/S IK: Medveten om att jag i och med detta ger Balrog grym energi till seriepremiären. Ett lag som står i stark kontrast till Hovslätts IK tex med en stor ungdomsorganisation och JAS framgångar och utveckling av spelare. Balrog däremot tappar de äldre rutinerade och fångar upp spelare från föreningar runt om som vill lira i ”anrika” Balrog! I år har man nog tappat lite för tungt. Sätter samtidigt press på Telge som definitivt måste prestera bättre än man gjorde i förra säsongens 2 möten mot Balrog. Vi gjorde nog knappast så att de tillresta från Balrog satte kaffet i halsen i träningsmatchen mot Tumba tidigt under försäsongen.

8. Farsta IBK: Får till synes inte in några tunga nyförvärv, dock lyfts 7 juniorer upp från egna leden. Tror på samma placering som förra säsongen. (Detta skrevs innan Farsta landade Johan Kapple från SSL, vilket rimligtvis kan klassas som ett tungt nyförvärv).

7. Solfjäderstaden IBK:  Nykomlingar i Division 1 men en förening som har lirat på högsta nivån i sportens linda. Borde få det tufft i den tuffaste division 1 serien i landet. Tycks få in mycket nytt och kommer in i serien från Östergötland och kanske kan man tom. göra om Linköpings bedrift från förra säsongen?

6. Linköping FBC:  Kom in i serien som en stormvind och redan i omgång 1 mot Telge visade man upp ett spel som varnade om att man skulle hota om höga placeringar. Därtill ett målvaktsspel från Jan Binder som var utöver det mesta i serien och man lyckades landa på en tredjeplats i serien.

5. Telge IBS: Tycker att målsättningen med topp 4 är helt rätt och självklart ska man kriga för det. Dock kommer det krävas massor för att nå dit. Behövs en bättre inställning till varje poäng från omgång 1! Visar man att man vill vara med från omgång 1 så kan plats 1-4 vara aktuell. Vill se mer ”glöd i ögat” helt enkelt. Mer smarthet i vissa situationer och annat smått o gott!

4. Tyresö Trollbäcken IBK: Ett lag som genomför en resa ner i seriesystemet. Från SSL ner till division 1,är det nu dags att vända uppåt igen? Nja tveksamt känns det,kommer springa på gäng varje helg som är sugna på att bjuda på däng. Bra ungdomsverksamhet att fylla på underifrån, men räcker det? Tror man kan ta sig till semi men inte längre? Får ett par säsonger i ettan.

3. Värmdö IF: Lite av fjolårets lag  i serien som stod för en vass avslutning efter jul och knep fjärdeplatsen. Får behålla poängkungen Kim Johansson och även i övrigt behålla truppen, därtill ny rutin från Nacka. Kanske borde rankas högre tom? Nr 1?

2. Älvsjö AIK IBF: Tveklöst fjolårets flopp! Övertygad om att samtliga i Älvsjö skriver under på det?! Kommer dock komma åter grymt taggade från start är jag övertygad om. En annan trygghet och stabilitet nu då man gjort ett tungt förvärv på målvaktssidan där man lyckades knyta til sig Andreas Rehn framför näbben på bla Onyx. Bör kriga om finalplatsen med vettig inställning till matcher!

1. Åby IBK: Kanske det tips som jag ändå känner mig mest osäker på! Detta då man troligtvis är hyfsat låg på energi efter misslyckandet att gå upp, inte många av oss som trodde annat än att Åby skulle vinna finalen mot Tullinge hyfsat stabilt. Till stora delar har man lag för spel i Allsvenskan men får man behålla de nu efter 2 misslyckade säsonger i Ettan? Läst att man tappar en av poängmaskinerna i Christoffer Eriksson med 35+28 p ifjol…I övrigt kan man konstatera att Åby inte är de som jobbar hårdast i landet med hemsida mm för att väcka intresse! Tror inte att ”silly season” riktigt är klar i Östergötland och att detta tips även kan vara jättefel!

Ser grymt mycket fram emot säsongen som jag tror blir otroligt spännande med en serie som kommer leva hela vägen till sista omgången, därför är det ju så viktigt att ”vara där” från omgång ett och i varje byte!

Lycka till allihopa!

/Staffan Gustafsson