3:e femmans inhopp och konstmål gav vinst mot Nykvarn i H1
2014-10-26 11:07

Det är derby Södertälje mot Nykvarn i Björkestahallen och våra Södertälje killarna är taggade från start.  Men det vill sig inte, vårt spel går trögt länge. Nykvarns unga spelar är fulla med energi och får effektivt stopp på vårt passningsspel i våra anfall. De trycker upp oss längs med sarg och får stopp på oss i hörnen, och kan plocka bollen av oss. Vårt spel går för sakta och den där sista biten av kraften och viljan att nu är det vara vi som håller i bollen och spelet, den får vi inte till. Vi går på 1:a och 2:a femman i första och in i halva andra perioden. När 3:e femman kommer in, för avlastning i mitten av andra perioden, det är då det vänder för oss.

In kommer 5 spelare med en sådan spelarglädje och energi att de direkt dominerar på plan. De leker med Nykvarn spelarna i vårt anfallsspel. Deras första byte får vår 1:a och 2:a femman att direkt tända till och lyfta sitt eget spel. Underläge byts strax till 3-3 lika. Dock skulle det bli spännande länge, det först när det är 2,5 minut kvar som vi tar tillbaks ledningen, med ett konstmål modell Joel Mild.

Första perioden börjar med ganska hög intensitet. Nykvarn laget må ligga sist i serien men målet kunna knäppa Södertälje på näsan, det kanske tom är viktigare än var man ligger i serien? Så Nykvarns spelare går in för att visa att de går för vinst. De får sitt först mål på frislag, när vi inte alls har fokus på spelet, de bara drar på frislaget i vår anfallszon, och 8 minuter i perioden tar de ledningen. Ett par minuter senare har vi powerplay. Hernandez hotar med ett skott men lägger istället ett smart pass till Robert som på direktskott sätter bollen i mål. 20 sekunder senare får Hernandez snabbt löpa helt fri tvärs över mittplan och drar i farten iväg bollen mot och i mål. Målvakt är skymd och ser ingenting mer än att bollen är i mål.

Perioden slutar med att vi får en utvisning och den utnyttjar Nykvarn till att reducera till 2-2. Skott i första perioden 5 till Nykvarn och 6 till oss. Det visar på att vårt anfallsspel inte är effektivt med få målchanser som resultat. Nykvarn satte effektivt stopp och vi får bara till korta anfall.

Andra perioden, med besked i pausvilan att öka tempot med snabbare och direkta uppspel, det börjar inte mycket bättre spel än första perioden. Vi får tröga uppspel och det blir korta anfall. Nykvarns juniorer spelar tvärtom med blixtsnabba anfall, och kan 9 minuter in i matchen ta ledning med 3-2. Nu behövde vår 1:a och 2:a femma avlastning och det var då det vände.

In kommer 5 spelare och i sitt första byte tar de över spelet helt. De spelar enkelt och smart i anfallet och biter sig fast i ett enda lång anfallsspel. De visar spelarglädje och en 100 % nivå på inställning och energi. Vår 1:a och 2:a femman såg och tände till och hela vårt spel lyfter nu till den nivån där vi har möjlighet att vinna matchen. Strax efter 1: femmans imponerade inhopp, och nu då 2:a femman är inne, så få Alex till ett bra backskott som Jonte med en lätt styrning lurar in bollen i mål.

Tyvärr några minuter senare blir det för en gång skull rörigt i vårt försvar. En Nykvarn spelare blir helt fri i vårt slott och kan prickskjuta in bollen till Nykvarnsledning 4-3. Skottstatistiken var 6 till Nykvarn, inte många skott men bra utdelning, 15 skott till oss, plus ett antal och allt för många utanför målramen. Trots att Nykvarn vann perioden med 2-1, känns det som om vi, efter 3:e femmans inhopp, nu har fått upp tempo och en matchvinnande inställning, och detta ger oss utdelning i 3:e perioden. Besked från coach i pausvilan: ”Mer direkta anfall så snart vi vinner boll”.

I tredje perioden får i början en utvisning emot oss, och den klarar vi mycket bra, och 7 minuter in får vi utdelning på vårt tryck, när vi drar på ett backskott som studsar på flera spelare och till sist in i mål. Jonte blir noterad för målet. Det står nu 4-4 och vi trycker på ordentligt. Båda lagen är väl medvetna om att nästa mål blir ganska avgörande. Klockan tickar på och det är bara 2,5 minut kvar när Robin drar på ett backskott som blir till en studs ut från målvakt och ut till Joel som nu gör sitt avgörande konstmål, med att direkt på studsen dra på ett blixtsnabbt skott som går in i mål. Vi har nu ledning 5-4.

Nykvarn plockar ut målvakt i jakten på reducering. När halvminuten kvarstår får Hernandez tag på bollen och drar den mot mål och in i stolpen så att det blir ett pass ut till Robin som kan sätta spiken i kistan till slutresultat 6-4.

Kapten Mange sa efter matchen, när han pustade ut ”De här satt långt inne”. Coach Roland la ut texten: ”Kämpigt men ändå rättvist. Nykvarn höll sig till sin gameplay, och störde oss rejält, men med den tyngd och erfarenhet som våra mer erfarna spelare har när det skall avgöras, det vägde till sist tyngre än Nykvarns unga lag”

Sammanfattning

3 Kringlor till hela 3:e femman som kom in med sin energi och vilja och vände vårt spel

2 Kringlor till Joel Mild med sitt avgörande konstmål och med sin kämpainsats matchen igenom