3:e matchen i div 1 mot Huddinge - vinst
2014-10-02 18:08

Trots bra spel av Södertäljes, nykomling i div 1, så har inledande två matcher blivit förluster. Var det nu dags för första vinsten, mot Huddinge? Lagkapten Mange säger inför matchen mot Huddinge: ” Känns bra inför matchen, och inställningen i laget är att nu är det dags för 3 poäng”. Coach Roland lägger till: ”Vi är förväntansfulla och det är nu vi skall ta poäng”.

Hur det gick kan du läsa nedan. Målvakt Robin sammanfattar det efteråt: ”Vi gör en bra match, och vi öppnar starkt och med det i ryggen så spelar vi sedan av matchen enklare”. Coach Roland tillägger: ”Vi får kämpa men det är alltid lättare när vi får leda hela matchen igenom”.

Södertälje startar första perioden med 2 linor för att få upp max tryck. Ut på plan kommer laget med ett härligt spelhumör. Huddinge ser i jämförelse ut som om de inte riktigt ha vaknat till att nu är det match. Södertälje får till ett bra tryck redan de första minuterna och 4:36 in i perioden får Manilla på högerkanten ett snabbt pass från Alex i backposition. Manilla drar snabbt på ett bra dolt skott och in går bollen i bortre hörnet av målet.

Huddinge försöker öka trycket men får inte till det och det märks en viss irritation i laget och som ger oss spelöppningar. Södertälje får i flera anfall till ett snabbt passningsspel mellan alla spelare i femman, med backarna som huvuddirigenter. 9:26 drar Adde från backposition en diagonal pass tvärs genom hela Huddinge försvaret och Robin fångar upp bollen och siktar i den i mål till 2-0.

När andra perioden börjar har Huddinge vaknat till och spelet jämnare ut sig en del. Vi får bekänna färg i försvaret och vår målvakt får börja göra sitt jobb. Vårt försvar och vår målvakt Robin gör ett bra och gediget jobb så att Huddinge får det svårt att få hål på oss. Huddinge gör inte ett enda riktigt spelmål i anfallsposition under hela matchen. Innan Huddinge får till ett mål, och sitt enda mål, så får vi en gratischans när Huddinge är 6 man på plan, med powerplay för oss.

Vårt powerplay är fokuserat och koncentrerat med snabbt passningsspel. Efter en stund när vi har haft ett långt pass-pass spel så kan Robin slå en boll tvärs genom slottet till Manilla som ensam bara har att sikta in bollen innanför målramen till 3-0. Klockan är på 6:37.

4 minuter senare tappar vi boll i anfall när vi är i anfall och vi är för långt upp i anfall med vårt bakre försvar. Huddinge får till en ren kontring och reducerar till 3-1. Kanske vår enda riktiga försvarsmiss undermatchen. Målet för Huddinge gör att de får luft under vingarna och spelet blir jämnt perioden ut, men utan något mer mål. Vi gör det nu svårt för oss själva med för lite passningsspel i våra uppspel. Det blir för mycket att spelare själva vill driva upp bollen och Huddinge kan då ganska enkelt avväpna oss i sin försvarsbox.

Inför tredje perioden försöker coach Esa korrigera så att vi går tillbaka och gör enklare och bättre uppspel. Dock första 5 minuterna så får vi inte till något bra fungerande spel, och Huddinge äter sig in i matchen och ett baklängesmål börja hänga i luften. 5:36 in i perioden tar vi time out, och coacher försöker blåsa liv i vårt eget spel. Nu först blir det blir allteftersom bättre och bättre.

8.52 får vi se matchens ”oväntade målpassning”. Hernandez är i anfall och trängd mot sargen. Med ryggen mot mål lyckas Hernandez få loss bollen och gör en oväntad snabb passning mot mål utan riktig ha koll på mottagare av passningen. Bollen går fram till Jonte som står perfekt placerad framför mål och har att bara lägga in bollen i mål. Den smarta och oväntade assningen ställer hela Huddinges försvar. Det står 4-1 till oss.

Vi kontroller nu resterande del av perioden ganska bra. Huddinge försöker med en kraftansträngning få till ett reduceringsmål. När det är knappt 5 minuter tar Huddinge time out. De planera att ta ut målvakten. När de sedan strax har vunnit boll i egen zon och målvakten precis sprunget ut så kämpar Joel till sig bollen på mittplan av en Huddinge back, och kan sedan enkelt rulla in bollen i tom målbur till ledning 5-1.

5-1 står sig matchen ut. Trots att vi får en 2 minuters boxplay där vi försvar oss bra. I boxplay släpper vi bara till så att Huddinge kan skjuta långskott utan möjlighet till någon precision i skotten.  Första segern för Södertäljes div 1 lag är ett faktum.

Summering

Det var dag för 3 poäng, och det blev 3 poäng. Södertälje visade med sitt spel att man hör hemma i div 1, och att man kan matcha lagen som spelar i serien. Med den inställning som spelare visade upp, och så som Södertälje spelade och kämpade idag, så kommer det att bli många fler poäng och segrar framöver. Då det var en gemensam laginsats som grundlade segern så är matchens Kringlor enligt:

3 Kringlor till alla Backar

2 Kringlor till Målvakt Robin