Inför herrlagets seriepremiär! Staffan Gustafsson tippar serien!
2018-09-22 09:00
Herrlaget rullar i helgen igång årets säsong och det är hög tid att vi får höra vad våran egen expert här på hemsidan har att säga inför årets säsong. Staffan Gustfsson med en lång erfarenhet inom innebandyvärlden och som följer herrlaget och serien på nära håll delar här med sig av sina tankar och levererar även ett tips för hur årets säsong i Division 1 MS kommer att se ut.
Nu får vi strax njuta av att se serien sparka igång!
Vilka tror jag trillar ur, vilka blir topp 4?
Tror inte på samma jämnhet i serien i år. Tror att topp 4 i år är starkare och kommer att  tidigare än förut skapa ett glapp mellan lag 4 och 5 i serien!

Riktigt kul att återse Nykvarn i ettan,frågan är räcker man till med det lag som inte helt utan problem klev upp från Sörmlands tvåan?
Hammarby och Ledberg som kommer underifrån?
Östra från allsvenskan?
Vilka av Stockholmslagen är vinnare i spelarkarusellen där?
Vilka är vinnare i Jönköpingskarusellen?
Jag har inte svaren på frågorna men ger mig ändå in på att tippa hur serien slutar!
Börjar underifrån och startar med de lag som jag tror kommer få det tufft under årets säsong.

12. Hammarby IF IBF: Nya från Stockholmstvåan! Hade det tufft mot mitt gamla IFK Gnesta i Balrog cup. Vet i övrigt inte så mycket om dem verkar inte gjort några större värvningar och kan få det tufft i Division 1.

11. Farsta IBK: Slutade nia ifjol och var i högsta grad involverade runt nedflyttningsstrecket. Inget av klass in i truppen! Stor risk för div.2!

10:. Nykvarns IBF U: Som sagt riktigt kul att få se Nykvarn tillbaka i Division 1 i vinter. Räcker de unga lirarna till som ändå hade det tufft redan i Divison 2 stundtals? Lirar Janthe kvar efter jul om hösten går tungt? Jag är skeptisk även om jag hoppas att jag har fel!

9. Ledberg IBF: Har gjort en resa i bästa Åshöjdens BK klass, från Divison 3 upp till Divison 1 på två säsonger det förtjänar respekt!

8 .Östra SK Jönköping: En säsong i Allsvenskan följs upp med risk för  nedflyttning? Laget har nu dragit sig ur pga spelarbrist så inget Divison 1 spel nästa säsong för Östra.

7. Tyresö Trollbäcken IBK: Läser inget om spelare in för Tyresö ,däremot om spelartapp?. Svårt att sia om deras säsong riskerar dras med i bottenstriden.

6. Linköping FBC:  Gick ju helt enligt tipsen sämre ifjol än året innan. Troligen svagare i år då många spelare flyttats upp i SSL eller gått till andra klubbar.

5. Jönköping IBK U: Även här har en hel del spelare plockats upp till SSL-laget eller lämnat. Tror därför de får svårt att följa upp förra säsongens tredjeplats.

Då har vi kommit fram till vilka lag som når de åtråvärda topp-4 platserna och därmed playoff till Allsvenskan!
Tre av lagen tycker jag känns hyfsat "klara" i tipset och det fjärde kan uppfattas som en skräll!
Börjar med skrällen som jag också tippar just 4 nämligen Hovslätts!

4. Hovslätts IK :Nykomlingar ifjol som visade sig vara oblyga redan första säsongen. Låg länge med så pass att topp 4 inte var orimligt redan ifjol!
Med erfarenhet från den säsongen och kanske det stabila laget i Jönköpingskarusellen så är det dags för topp 4 den här säsongen!

3. Älvsjö AIK IBF: Ett lag som har misslyckats kapitalt de två senaste säsongerna. Tight final mot Onyx för allsvenskan året innan. Har utåt sett gått bra under "silly" och fått in nytt och nygammalt!
Hade förra säsongen dock en del bekymmer längst bak i banan och för att nå topp fyra så behöver man troligtvis en målvakt som tar sig en bit över 65% i räddningsprocent.

2. Telge IBS: Telge har ju under "silly" inte lyft in 4-5 tunga namn som var bra för 4-5 år sen utan unga hungriga lirare som är bra nu och som kommer bli grymma lirare! Viktigt att de rutinerade lirarna tar sitt ansvar på banan så att de nya känner trygghet och vågar ta ut svängarna på plan!
Tycker just att det är den största skillnaden mot tidigare,jag ser ett annat MOD på plan!
Tror stenhårt på Nicklas mannar och jag kan till och med ha tippat laget en plats för lågt!
Med på tåget från start så kör vi!

1. Värmdö IF: Som ni då förstår så gör jag som alla andra och tippar Värmdö i topp!
I final ifjol mot Åby och såklart favorittippade i år.
Finns dock frågetecken,visst har man fått behålla truppen i stort och fått in ungt! Dock målvaktstapp! Har man lyckats hitta fullgod ersättare?
Om det visar sig att så inte är fallet, då kan man bli nästa lag att gå så kallad Älvsjö-kräftgång som baksmälla på finalmissen!

Tror dock som sagt att dessa 4 är stråt vassare än övriga lag och att man gjort ett mini-ryck redan tidigt under säsongen och att man kommer ha ryckt loss före jul.
Tror även att lag 10-12 kan få jobbigt, framförallt då Farsta och Bajen som ser ut att blir svaga!
Hoppas att tipset på Nykvarn är fel och kanske så landar de högre i tabełlen, En 6-7plats vore grymt bra från deras sida!

Önskar alla lag lycka till i serien!

/Staffan Gustafsson