Intervju med sportansvarig på herrsidan!
2017-05-12 13:00
Nu när herrlaget har fått tränarne på plats inför nästa säsong så passade vi på att prata lite med sportansvarige på herrsidan Roland Fränzel samt Claes Lundberg som hjälpt till med rekryteringen under våren om läget i truppen, serieindelningen och en del annat.
Tjena! Nu har vi fått två nya tränare för herrlaget, Dennis Ericsson och Johan Löf, vad kan ni berätta om dem och vad hoppas ni att de kan bidra med?
- Det känns väldigt bra att kunna presentera de här två som tränare. Dennis är en väldigt tydlig och rak tränare som också är väldigt nogrann. Med Dennis känns det som vi har fått en en riktigt bra matchcoach också som kan hjälpa laget att utvecklas. Johan har varit borta från innebandyn ett tag och slutade själv som spelare för inte så länge sedan. Vi ville hitta en tränare som har bra kunskaper om backspelet och det har vi gjort i Johan.

Jag tror att många har reagerat på att det har tagit en ganska lång tid att hitta tränare, varför har det dragit ut på tiden?
- Vi har hållit på och jobbat med det är konstant under cirka en månads tid och det har varit svårt att hitta rätt. Men när vi väl hittade rätt så gick det väldigt fort. Vi ville hitta någon som verkligen kan få laget att utvecklas och på den här nivån finns det inte alltför många tränare även om vi hade en del alternativ och det är framförallt därför som det dragit ut på tiden. Johan hade vi tidigt kontakt med och när vi sedan hittade Dennis så kändes det rätt och då gick det fort.

Om vi går över till spelartruppen där vi har fått se några nyförvärv och många kontraktsförlängningar, hur ser ni på truppen i dagsläget?
- Truppen jus nu ser bra ut, vi har sjutton utespelare och två målvakter klara. Nu har vi fått in Dennis och Johan som självklart också ska få vara med i det bygget och tycka till. Vi vill komma upp i en trupp som består av tjugo utespelare och tre målvakter så vi har fortfarande några platser kvar att fylla. Men vi är väldigt nöjda över att så många har förlängt sina kontrakt och ser en stor potential i truppen.

Om vi pratar om nyförvärven som kommit in så här långt Jim Andersson och Joachim Gustafsson, hur skulle ni beskriva dem och vad hoppas ni att de kan bidra med?
- Båda spelarna har Telge SIBK som moderklubb och det känns kul att kunna välkomna dem tillbaka. Jim är en stor talang som är väldigt snabb och besittrer fina offesnvia och defensiva kvalitéer som vi hoppas få ut mycket av. Jocke är en målskytt och poängspelare som med rätt omgivning och en ordentlig försäsong kommer bli en stor tillgång i det offensiva spelet.

Jag vet det är tidigt än så länge men finns det någon uttalad målsättning för herrlaget inför nästa säsong?
- Laget har nog inte hunnit prata om något sådant än men föreningen vill ha upp ett herrlag i Allsvenskan och det är det vi jobbar mot. Vi hoppas att vi nu kommer ta steg närmare den målsättningen och förhoppningsvis nå ett kval den här säsongen.

Till sist, serieindelningen till nästa säsong har släppts och det är ganska många bekanta lag som vi stött på förr men även en del nya, tankar om det?
- Det ska bli roligt att se herrlaget möta lite nya lag nästa säsong. Vi har nu gjort några säsonger i den här serien och det känns som vi mött samma lag i flera säsonger. Man brukar ofta också påtala hur bra division 1 mellersta är jämfört med de andra division 1 serierna och det ska därför bli kul att se lite lag från andra ställen än Stockholmsområdet.

Då tackar vi Classe och Rolle för den här pratstunden om tränare, truppen och serieindelning. Inom kort hoppas vi också kunna få till en intervju med både Dennis och Johan.

Division 1 Mellersta Svealand 17/18:
Balrog B/S IK
Farsta IBK