Dam Allsvenskan

Plats:Västergård Arena A
Serie:Svenska Superligan Dam   Tabell >>
Samling:12:00
Tre poäng efter ångestladdat möte
2018-01-29 13:15
Glada miner efter segern!

Trots en hel del nerver och lite skakigt spel kunde vi plocka alla tre poängen i den viktiga matchen mot Linköping efter periodsiffrorna 1-2, 1-0, 2-0.

Matchen inleds bra från vår sida och vi tar en tidig ledning, men efter kvittering i mitten av perioden svänger matchen aningen och Linköping tar över för att ta ledningen i slutet av perioden.

Vi kommer tillbaka och kvitterar i andra perioden, för att sedan avgöra i tredje perioden med ytterligare två mål.

Att det var en viktig match för båda lagen är inget understatement och det märktes på spelet där det mestadels var riv och slit och hårt arbete från båda sidor.

Vi gör första målet i tredje minuten när Åsa Tjusberg och Tess Gustafsson jobbar stenhårt bakom Linköpings kasse och får in bollen framför kassen där Terese Ahlqvist är ren och kan sätta bollen i burgaveln.

Kvitteringen kommer i tolfte minuten, efter lite flipperspel på mittplan går bollen till Linköpings spelare som med ett sidledspass och direktskott ställer Erika Stigulfsdotter i målet.

I periodens sista minut slarvar vi på mittplan och ger Linköping ett två mot ett läge som de förvaltar säkert för ledningsmål inför fortsättningen.

I andra perioden får vi en skön start när vi kvitterar i andra minuten. Hanna Berg lurar sin försvarare i hörnet och hittar fint in till Sofie Karlson som gör mål från nära håll. Det bjuds inte på något direkt skönspel utan mest kamp under perioden och inte heller bjuds det på några fler mål. Mycket ovisst inför tredje perioden.

Vi tar tag i taktpinnen i tredje och trycket mot Linköpings mål ökar och den i tionde minuten vänder Tess snyggt bort sin försvarare i hörnet och hittar Caroline Rosenberg med en perfekt backhand-macka, Carro trycker upp bollen snyggt i taket och vi leder med 3-2.

Ledningsmålet ger oss mer energi och vi följer upp med ett friläge för Hanna som tyvärr skjuter utanför och ett vasst ribbskott från Sofie vilket föranleder Linköping att ta en time-out.

I fjortonde minuten sätter vi ett uppspel under eget byte som ställer Linköping helt och Terese kan gå på mål i friläge. Hon sätter bollen över benet på målvakten och vi har den där sköna tvåmålsledningen med sex minuter kvar.

Vi spelar av de sista minuterna på ett bra sätt och förutom ett bra läge i artonde minuten, där Erika agerar stort, skapar inte Linköping så mycket. Även när de tar ut målvakten under sista minuten blir det inte så mycket utan det är faktiskt vi som har den bästa chansen där.

Inte den vackraste matchen, men kanske den skönaste segern!

Matchfakta

Highlights