Dam Allsvenskan

En poäng i Malmö
2018-03-05 10:09
Felicia testar i PP, foto Malmö FBC Facebook
Efter en målsnål drabbning där Malmö kvitterar i tredje och avgör i sudden blev det hemresa med en poäng i bagaget.

Både vi och Malmö missade en hel del samtidigt som det var två skickliga målvakter som vaktade burarna, men nog känns det som om vi borde petat in något till mål. Vi tog i alla fall in en poäng uppåt i tabellen och med resultaten i andra matcher så lever hoppet i högsta grad.
Vi startar matchen blixtrande och har en sylvass målchans efter bara 15-20 sekunder. Vi fortsätter med mycket boll mot ett avvaktande Malmö som som gör det svårt att komma in på mål.
I nionde minuten får vi chansen i PP utan att lyckas. Målet kommer minuten efter att Malmö blivit fulltaliga då Felicia Forsmark smäller in ledningsmålet. Nåja, bollen letar sig in i bortre gaveln på ett aningen konstigt sätt, men även skitmål räknas. Assisten till Therese Gustafsson. Jag tycker vi fortsatt har hygglig kontroll på händelserna, men ledningen kunde ha varit lite större.

Matchbilden i andra är annorlunda och det blir ett snabbare nord-syd spel med betydligt mer chansartat spel. En situation framför vårt mål leder till PP för Malmö och chans till kvittering. Vi lyckas dock spelvända och skapa en farlighet som tvingar Malmöspelare till en ojusthet och vi får straffslag. Felicia får förtroendet men en följsam Beverly Smedenäs tvingar Felicia utåt sidan och skottet går över. I fyra mot fyra spelet och det efterföljande PP:et skapar vi lägen men återigen utan pricken över i:et. Fortsatt knapp ledning inför tredje alltså.

Malmö ändrar om i laget och matchar lite annorlunda vilket inledningsvis skapar en del möjligheter utan att för den skull skapa stor oreda hos oss. Efter åtta minuter får Malmö ett frislag, nära och precis framför mål. Frislaget slås direkt i mål och vi går mot en väldigt oviss avslutning. Malmö känns heta nu, stärkta av målet öser de på för ledningsmål. Trots käftsmällen är vi med i avgörandet och är minst lika farliga som Malmö i slutskedet. I sista sekunderna har vi ett riktigt hett läge för tre poäng men bolluslingen vill inte in. Matchen slutar 1-1 och går till sudden death.

Sudden spelas fyra mot fyra och bjuder av naturliga skäl på ett öppnare spel. En minut in i den kommer avgörandet när Malmö gör mål på en retur och tar hem tvåpoängaren.

Spelade matcher
Sön 14/4 14:00