Telge SIBK Herrar Div 2

Inför Telge IBS - Åby IBK: Matchens profil
2017-03-03 17:00
#05 Kim King Callin, fw
Säsongens sista match är här och det är serieledarna Åby IBK som kommer på besök i Västergård Arena på Söndag 5/3 kl 13:00. Inför matchen så ligger herrlaget på en sjätte plats i tabellen utan möjlighet att komma högre upp men man riskerar vid en förlust att åka ner till en åttonde plats om andra resultat går oss emot. Men det är av en annan anledning som Söndagens match mot Åby IBK är speciell för då gör lagets och för den delen hela seriens ålderman tilika Telge SIBK:s bästa poänggörare genom tiderna #5 Kim Callin sin sista match i karriären vilket gör han till en given matchens profil inför denna match.

Namn: Kim Callin

Nummer: 5

Ålder: 42

Position: Forward

Tidigare klubbar: Postens IF Södertälje, Telge IBS, Hölö SK, Balrog B/S IK, Södertälje IBK, AIK, Telge SIBK, Nykvarns IF, ONYX IBK, Salems IF

Antal matcher i A-laget: 106

Poäng i A-laget: 209

(Statistiken räknad på matcher och poäng för Telge SIBK:s representationslag på herrsidan, det skulle vara än mer poäng om vi räknade in poäng från föreningar som blivit en del av Telge SIBK)

Tjena Kim! Det blev förlust förra helgen på bortaplan mot Värmdö IF med 3-7 vad tycker du om matchen och lagets insats?

- Vi gör en okej match där vi håller uppe spelet bra under en stor del av matchen men ju längre matchen lider så glider den ifrån oss lite. Vi blir lite bekväma och har inte riktigt energin att komma tillbaka efter några tunga baklängesmål. Vi tar helt enkelt det sista lilla jobbet för att komma till skott och så vidare vilket gör att vi inte lyckas vända matchen.

Nu i säsongens sista match på Söndag 5/3 kl 13:00 i Västergård Arena väntar serieledarna Åby IBK tankar inför den matchen?

- Åby är ett bra lag och det kommer bli en tuff match. För vår egen del handlar det om att runda av säsongen på ett bra sätt. Vi har gjort det bra under den här säsongen och att avsluta säsongen på ett bra sätt skulle förstärka den känslan. Sedan är det också en värdemätare inför nästa säsong. Vi möter ett Åby med seriens kanske bästa anfall som troligtvis kommer vara med in i det sista i kampen för en allsvensk plats och det blir intressant att se hur vi står oss mot dem inför framtiden. Samtidigt vet vi att vi kan slå dem med en bra prestation, det visade vi förra året.

Det här blir också troligtvis din sista match efter en karriär som sträcker sig över flera decennier, hur känns det?

- Det känns vemodigt sen så har det varit nära under några år nu vilket gör att den tanken funnits där ett tag men nu känns det som rätt tid att ta det här beslutet. Det känns också på något sätt skönt att sluta vid en punkt då man fortfarande känner att man hänger med och att man kunde fortsatt och att man inte blir så att säga utfasad. Det blir ett slut på spelarkapitlet sen får vi se vad som händer nu och hur det känns att stå vid sidan av planen och i vilken typ av roll det blir. Har just gjort klart en ledarutbildning på distans i Malmö så vi får se vart det leder.

Som du säger själv så hänger du fortfarande med i tempot och gör fortfarande mycket poäng vid 42 års ålder vilket är väldigt ovanligt, vad är hemligheterna till att kunna hålla en så hög nivå trots en hög ålder?

- Framförallt en bra grundträning som lades redan i yngre dagar då jag tränade väldigt mycket både kondition och styrka. Kombinerade under en längre tid också innebandy med fotboll vilket har gett en bra grundträning som man har haft nytta av när man blivit äldre. Sedan har det alltid varit roligt att spela vilket är en grundförutsättning för att man ska orka motivera sig och lägga ner det där lilla extra.

Om vi ska försöka oss på att summera den här säsongen nu när vi närmar oss slutet vad är dina bestående intryck av säsongen som helhet?

- Att vi gör en helt okej säsong men att vi inte riktigt når upp till den där tröskeln som krävs för att nå topp fyra. Det är väldigt många små detaljer som har varit avgörande. Många uddamålsförluster och tapp i slutskedet av matcherna som gör att vi inte når ända fram. Det känns som det har varit lite stolpe ut för oss och att vi lika gärna hade kunnat ta en kvalplats om vi hade slipat bort vissa små detaljer. Men samtidigt har årets säsong varit ett steg framåt vilket jag hoppas att vi kan visa i sista matchen.

Då har vi bara en fråga kvar innan vi avslutar och då är det våran lagledare/speaker eller vad han nu är Marcus "Nisse" Andersson som ska ställa den. Han undrar då vilken disneyfilm som är din favorit?

- Den var svår jag behöver lite betänketid på den....

Vi får se om det kommer något svar från #5 Kim Callin på sista frågan och presenterar det senare i så fall. Nu hoppas vi att så många som möjligt tar sig upp till Västergård Arena på Söndag 5/3 kl 13:00 för att se herrlagets sista match den här säsongen mot Åby IBK och för att tacka av och bevittna #5 Kim Callin skjuta hem poäng för sista gången.

Torsk mot Ledberg2019-01-20 22:37
Herrlaget segrare i DM!2018-09-03 15:35