Domare

Att vara domare

När du klickat på den här länken har du tagit första steget mot din nya karriär. Det är vi glada för.

Karriären som domare, eller som vi väljer att kalla det: matchledare.

Du kanske håller på att ge upp spelarkarriären, har tröttnat på att coacha eller helt enkelt vill in i smeten och visa var skåpet skall stå. Är du rätt person kommer du snabbt att upptäcka att det finns rätt mycket mer runt hörnet.

Att genom ditt sätt att vara, avväga domsluten och lösa komplicerade situationer med verbal finess, leds du snabbt in i en värld där du växer med uppgiften såväl i matchsituation som civilt. Du inser snabbt att det är du som bestämmer om tillställningen skall bli rättvis, spännande, tempofylld och välspelad.

Kort och gott; värd att satsa två timmar av sitt liv på att spela eller titta på. Välkommen till en värld med psykologi, personlig utveckling, ledarskap, idrottsnerv, press, empati, utmaningar, glädje, tårar och sportmanship. Välkommen som domare, eller som vi väljer att kalla det; matchledare.

Som föreningsdomare eller matchledare dömer du i regel barn- och ungdomsmatcher i din egen förening. När du blir lite mer erfaren blir du en GU1-domare och får döma matcher utanför din egen förening, t ex pojk-/flicklags- och juniormatcher.

Efter föreningsdomarutbildningen finns lite olika steg i domarstrukturen:

Steg 1-3 är man distriktsdomare och får döma som högst herrar div 2 och damer div 2.

Licensdomare blir de domare som inte har ambitioner att bli högre rankade än distriktets högsta ranking.

Temadomare blir de domare som har för avsikt att avancera i sin karriär. Det är frivilligt för en domare att välja antingen Licens- eller Temakurs, men man måste välja ett alternativ.
Temakursen är en tvådagarskurs, medan licenskursen är en dag.

Dock är Temakurs obligatoriskt för domare som kan vara aktuella för...

- att döma återbudsmatcher/provmatcher i herrar/damer division 1
- att döma SDF-SM
- att nomineras till förbundsdomare