Enkel historik för Telge SIBK

TELGE SK – Telge Skridskoklubb och TELGE SIBK – Telge Skridsko och Innebandyklubb

Vi ägnar den här artikeln till en idrottsklubb som i år (2021) fyller 50 år. Föreningen startade som en skridskoklubb och har under resans gång gått över till att bli en innebandyklubb. Skridsko har tidigare varit en stor sport i Sverige. Ett axplock bland våra svenska OS-guldmedaljörer är Sigge Ericsson, 1956, Jonny Nilsson, 1964, Johnny Höglin, 1968 och Tomas Gustafson, 1984 & 1988. Vi kan också nämna Hasse Börjes med ett OS-silver 1972. Skridskoklubben startade 1971 som en avknoppning från Södertälje Cykel Klubb. Det var tidigare vanligt att elitcyklister vintertid hade skridskoåkning som en del av sin träning.

Skridskoklubben tränade på Fågelkärret och Månskensrinken. Det blev färre och färre barn och ungdomar som tränade skridskoåkning och till slut var det bara en åkare kvar. Det var svårt att få ungdomar att åka skridsko. Då har vi kommit till år 1997. Ungdomarna hade istället börjat spela innebandy som hade blivit en jättepopulär sport i Sverige sedan starten i början av 1980-talet. Tre föräldrar i klubben träffades hemma hos Ulf Johansson på Glasberga Gård. Förutom Ulf deltog Kjell Larsson och Ulf Budell. På dagordningen stod en fråga, att lägga om föreningens verksamhet från skridsko till innebandy. För att minimera krånglet hos RF-Riksidrottsförbundet lades bara IB – Innebandy till i föreningens namn. Så Telge SK blev Telge SIBK. Klubben registrerades hos Svenska Innebandyförbundet den 24 september 1997.
     Under åren från 1997 fram till idag har flera andra föreningar gått upp i Telge SIBK. 2003 kom Lina IK, 2004 kom Telge IBS och 2013 kom Södertälje IBK/IBS (Rockets).
     Klubben har idag en stor barn- och ungdomsverksamhet. Seniorverksamheten består säsongen 2020 – 2021 av ett damlag i Allsvenskan (Östra) och ett herrlag i Division 2 (Södermanland). Föreningen har år efter år 400 till 450 aktiva spelare. Lägg därtill ca 80 till 100 ledare/volontärer som driver verksamheten framåt. TELGE SIBK:s ambition är att ha ett lag i alla åldersklasser. Parasport och motionärer är viktiga inslag i den breda verksamheten.

Ovan är skrivit av:  Peter Taberman

Telge SIBK registrerades hos Svenska Innebandyförbundet 24 september 1997

2003 slogs Lina IK ihop med Telge SIBK

2004 gick Telge IBS in i Telge

2013 gick Södertälje IBK/IBS (Rockets) ihop med Telge SIBK. IBS föreningsnummer behölls och herrlaget spelade tom säsongen 2018/19 som Telge IBS.

Från början hade Telge SIBK en liten klubblokal på Bodastigen i Västergård, Södertälje.  Sedan flyttades klubblokalen till en lite större lokal på Orrstigen vid Bårstabergen i Södertälje. Ca 2012 flyttades klubblokalen igen till Wasa Sporthall i Geneta där man fick disponera det s.k. styrelserummet samt kafeterian i anläggningen.

Nyårsdagen 2013 brann den gamla Västergårdshallen ner till grunden. Med det följde flera svåra år med jättebrist på hallar och träningstider i Södertälje.
6 september 2015 invigdes Västergård Arena och den huvudsakliga delen av verksamheten förlades dit. Det var en enorm lycka när den stod färdig och det underlättade enormt vad gällde kapaciteten i Södertälje.

Telge SIBK styrelseordföranden genom åren: (WIP, årtalen är en preliminär skattning som behöver uppdateras och bekräftas)

1997 -
2000 -        Anders Reinholdsson