Vad Telge SIBK vill och vår värdegrund

Alla ungdomar är välkomna att utvecklas i egen takt som innebandyspelare. Från att de är knattar till att de är seniorer. Vi har samma ambition som Svenska innebandyförbundet; att stödja individen till ett livslångt idrottande. Det innebär att vi ska söka ge utrymme för varje individ att spela innebandy med den ambition som han eller hon för tillfället har.

Telge SIBK försöker ha lag för varje årskull, från tidig ålder.

Vår vision:

Telge SIBK är en ledande innebandyförening med utrymme för både bredd och elit, vars verksamhet till stor del bygger på eget spelarmaterial!

Vår verksamhetsidé:

Telge SIBK skall vara det självklara valet för alla som vill spela innebandy i Södertälje!

Vår värdegrund:

• Glädje

• Gemenskap

• Rent spel

• Utveckling

Historia

Telge SIBK (Skridsko och InneBandyKlubb) är en idrottsförening som hade två grenar, skridsko som det en gång startade med (1971) och innebandy (1997) som nu är det som är kvar och som växer fortfarande.

Genom en sammanslagning med Lina IK år 2003 blev Telge SIBK Sörmlands största innebandyklubb på den tiden.

2013 anslöt sig Södertälje IBK/IBS (Rockets) till föreningen. Telge SIBK har sedan dess flera underföreningar, bland annat Telge IBS (fd Södertälje IBS) alla med samma styrelse som Telge SIBK.

Herrarnas elit-/A-lag spelar har under flera år spelat under föreningsnamnet Telge IBS. Det har varit del av Telge SIBK (gemensam styrelse) men ändå har eget haft föreningsnummer. Till säsongen 2019/20 lades Telge IBS ner och herrlaget flyttades in i Telge SIBK. Huvudsakliga anledningen var för att förenkla strukturen och administrationen.

Klubben Telge SIBK drivs som en ideell förening, är medlem i Svenska Innebandyförbundet och är därigenom ansluten till Sveriges Riksidrottsförbund.

Siffror. Sedan flera år tillbaka pendlar vi mellan att vara 400 och 450 aktiva spelare i föreningen. Lägg därtill ca 80-100 ledare/volontärer som driver verksamheten framåt.

Vår ambition är att ha lag i alla åldersklasser. Parasport och motionärer är viktiga inslag i vår breda verksamhet.